جمعسپاری یا Crowdsourcing
جمعسپاری شامل انجام یک کار[1]، جمعآوری اطلاعات و یا نظرات گروه بزرگی از افراد است که دادههای خود را از طریق اینترنت، رسانههای اجتماعی و یا برنامههای تلفنهای همراه هوشمند ارسال میکنند. افراد مشارکت کننده در جمعسپاری، در مواقعی با دریافت سودمندی[2] و در اکثر مواقغ بصورت رایگان[3] کارِ مربوطه را انجام میدهند. به عنوان نمونه برنامههای کاربردی[4] ترافیکی مانند Waze، رانندگان را در قبال ارائه مسیرهای کم ترافیک تشویق میکنند تا اطلاعات مربوط به تصادفات، دوربینهای کنترل سرعت و ماموران راهنمایی و رانندگی را در به صورت رایگاه در اختیار آنها قرار دهند.
کارِ جمعسپاری، مجموعهای از اطلاعات، نظرات یا کار گروهی افراد است که معمولا از طریق اینترنت تهیه میشود. کار جمعسپاری به شرکتها این امکان را میدهد که در زمان و هزینه خود صرفهجویی کنند و در عین حال از افراد با مهارتها یا افکار مختلف از سراسر جهان استفاده کنند.
بنابراین مزایای جمعسپاری شامل صرفهجویی در هزینه، سرعت و توانایی کار با افرادی است که مهارتهایی دارند که ممکن است تیم داخلی یک سازمان و یا شرکت از وجود آن محروم باشد. در واقع شرکتها با استفاده از جمعسپاری انجام کارِ مورد نظر خود را به افراد سراسر جهان میسپارند که این امر به آنها، در خصوص بهرهمندی از مهارتها و تخصصهای افراد بدون صرف پرداخت هزینه و سربار کارکنان معمولی حاضر در شرکت، کمک شایانی میکند.
Crowdsourcing در حال تبدیل شدن به یک روش محبوب برای جذب سرمایه برای پروژههای خاص است. در واقع به عنوان جایگزینی برای تامین مالی سنتی بوده که باعث کاهش هزینههای واسط برای افزایش سرمایه میباشد.
حال چالشی که در این روش جدید و کاربردی مورد توجه محققین قرار میگیرد این است که چگونه میتوان به افراد سراسر جهان اعتماد کرد و انجام کار و جمعآوری برخی اطلاعات که ممکن است حساس نیز باشند، را به آنها سپرد؟ بنابراین کماکان مسئله امنیت و حریمخصوصی دادهها حتی در چنین طرحهای جدیدی وجود دارد که در مقالات بعدی به بررسی این چالش خواهیم پرداخت.